MINDFULNESS Training

De Kunst van het Geluk

 

van afwezig naar aanwezig, van onbewust naar bewust

 niet buiten jezelf zoeken, maar in jezelf vinden

   - Zonvogels -

 

 

 

Afbeelding invoegen

 Mindfulness oftewel Aandachttraining in het Nederlands betekent: 

 Bewust aandacht geven aan wat zich in het heden voordoet zonder hierover te oordelen.

En precies het tegenovergestelde is wat we de hele dag doen:

niet bewust, afwezig, bezig zijn met gister en morgen, en over alles een oordeel hebben.

En al die gedachten leiden ons overal naar toe behalve naar waar we op dat moment zijn: in het Nu, het Heden

We staan nog maar weinig stil bij wat we zien, wat we voelen en ervaren. Vanuit de automatische piloot reageren we op mensen en situaties om ons heen zonder er bij stil te staan hoe en waarom we zo reageren, of waarom we zo denken. Als het vervelend of moeilijk is willen we er zo snel mogelijk vanaf en als het leuk en fijn is willen we het zo lang mogelijk vasthouden. Gedachten blijven maar malen en we piekeren wat af over wat er mogelijk had of zou kunnen gebeuren, terwijl het moment van nu aan ons voorbij gaat, terwijl vandaag het enige is wat we hebben; want gister is geweest en morgen moet nog komen.

Herken je dit?

Wat zijn jouw gedachten?

Ga je met ze mee en blijf je er in hangen? Zijn ze waar en zijn ze positief?

Wat voel je erbij? Hoe handel je en hoe is je gedrag? Reageer je zoals je altijd reageert?

Word je hier gelukkig van en geeft het je wat je wilt of wat je nodig hebt?

 
De Kunst van het Geluk:
 
Naar jezelf luisteren en jezelf zien; wat heb ik nodig? Wat is belangrijk voor mij? Waar word ik echt blij van?    
En.…. kan ik mezelf dat geven in alle vrijheid?

 

Mindfulness training is acht weken met aandacht in het Nu Zijn en stilstaan bij je gedachten, bij wat je ervaart en bij wat je voelt.

 

Met de aandachttraining:

*komt er meer openheid in je denken en in je kijken. Er ontstaat een open blik waarmee je jezelf en je omgeving kunt waarnemen.

*Word je je bewust vanuit welke gedachte en welke emotie je kunt/wilt reageren. Hierdoor ontdek je wat goed is voor jou en neem je het heft in eigen hand. Dit vermindert stress, geeft ruimte en energie.

*Leer je hoe met stress om te gaan; je gaat er anders naar kijken.

*Leer je je gedachten op te merken en komt tot inzicht dat je in het huidige moment je gedachten kunt sturen: welke gedachte is goed/belangrijk voor jou? Ondermijnende of Ondersteunende gedachten.

*Bemerk je dat je niet altijd iets met je gedachten moet maar ook kan waarnemen en weer kan laten gaan.

*Zal je anders met de dagelijkse drukte omgaan en het helpt je om tot rust te komen; hervinden van je innerlijke rust

*Oefen je opmerkzaamheid en krijg je inzicht in wat binnen jou afspeelt en wat jouw grenzen en mogelijkheden zijn waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten.

 *Krijg je inzicht in je patronen, valkuilen en overtuigingen. Herkenning in Oh dat doe ik dus altijd...….
 
 *Creëer je een goede basis om beter om te gaan met moeilijke en/of verdrietige emoties en situaties.
 
 
Van lieverlee ga je zien wanneer te accepteren, te vertrouwen en los te laten, zonder te oordelen maar met compassie (begrip) voor jezelf. Met vriendelijkheid weer rust en zachtheid vinden voor lichaam, geest en gevoelsleven. Een houding vanuit innerlijke rust en openheid.
 

Aandacht- en concentratie oefeningen, mindful bewegen en meditaties helpen je hierbij. Door de ervaringen opgedaan in de oefeningen te bespreken is er herkenning en bevestiging en dat geeft weer inzicht.  

De mindfulness training bestaat uit een uitgebreid werkboek; uitleg over mindfulness, thuiswerk en de behandelde thema's en de mp3 luisteroefeningen.

Deze weken met elkaar en thuis oefenen is te overzien én inspireert en stimuleert.


Mindfulness is een praktische training. Je leert door te doen en te ervaren.

Andere gedachten geven andere keuzes

 

De groep bestaat uit maximaal 7 deelnemers, zo is er meer ruimte voor aandacht en verdieping.

Makkelijk zittende kleding is prettig en alle benodigdheden zijn aanwezig.

 

 Afbeelding invoegen

ik adem in

en kom tot rust

ik adem uit

en glimlach

thuisgekomen

in het Nu

wordt dit moment

een wonder

 

 ~ Thich Nhat Hanh ~

  

Mindfulness mbsr/mbct is een training met wetenschappelijk bewezen resultaat en onderbouwd door verschillende universitaire studies en wordt al 30 jaar alleen door gecertificeerde trainers gegeven

Wil je je graag aanmelden voor de mindfulness Delft bij Zonvogels zend een berichtje via contact op de contactpagina of via het

INSCHRIJFFORMULIERmindfulness.

Mindfulnesstraining MBSR/MBCT Jon Kabat-Zinn vindt plaats bij Delftstede 202, Delft